Betekenen nieuwe regels een drama voor KLM?

Keer op keer wordt KLM geraakt door de coronacrisis. Al sinds het begin van de pandemie lijkt de Nederlandse tak van Air France/KLM buitenproportionele klappen op te moeten vangen. Gelukkig is er nu nog een overheid die bij kan en wil springen. Maar hoe lang blijft dat reëel. Wat als de KLM in een vrije val terecht komt door de gisteren aangekondigde extra inreisregels. Het aangekondigde verbod op vluchten van en naar het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en het gehele continent Zuid-Amerika is op zich al een zware klap voor KLM. De zoveelste, zeg maar. Het plots weer op ‘code oranje’ zetten van Aruba, Bonaire en Curaçao vlak voor de kerstvakantie zal KLM ongetwijfeld miljoenen gekost hebben. En dat bovenop de alsmaar toenemende stapel met kosten waar de luchtvaartmaatschappij amper inkomsten tegenover kan zetten.

Testen vormen een probleem

De nieuwe regels bepalen dat iedereen die naar Nederland vliegt een dubbele negatieve coronatest moet hebben. Eerst een negatieve PCR-test uiterlijk 72 uur voor vertrek en vervolgens uiterlijk 4 uur voor vertrek een negatieve sneltest. Het probleem is dat dit ook geldt voor het KLM-personeel. Dat betekent in de praktijk dat het voor kan komen dat een bemanningslid dat overnacht in het buitenland, wat op intercontinentale reizen onvermijdelijk is, ter plaatse positief test nadat hij/zij met een negatieve test vanuit Nederland vertrokken is. Als de besmetting vlak voor vertrek of aan boord plaatsgevonden heeft en er voor terugkeer een positief testresultaat behaald wordt, dan zou het betreffende bemanningslid niet terug mogen komen. Dan moet er ter plaatse in quarantaine gegaan worden en kan er pas teruggevlogen worden nadat er negatief getest is.

Voor KLM wordt het zo eigenlijk onmogelijk om nog vluchten uit te voeren waarbij dezelfde crew niet meteen terugvliegt na aankomst. Anders bestaat de kans dat men in den vreemde personeel achter moet laten. In theorie is het zelfs mogelijk dat een terugvlucht geannuleerd moet worden als een van de piloten positief test.

Niet meer ver weg vliegen

Omdat er (nog) geen uitzonderingspositie bestaat voor vliegend luchtvaartpersoneel, is het volgens KLM onverantwoord om de lange vluchten in stand te houden. Dat is binnen het reisaanbod van KLM weer een flinke aderlating. Het zal mogelijk opnieuw een groot aantal banen kosten, want er wordt steeds minder personeel nodig. De vraag is zelfs of deze nieuwe regels het voortbestaan van KLM niet gaan bedreigen. Want op dit moment lijkt elk perspectief weg te zijn voor onze blauwe trots. Ook de vaccinaties bieden op korte termijn geen uitweg. Want laten we eerlijk zijn: het zijn niet de 80-plussers die de groep frequent flyers bij KLM domineren.



Plaats een reactie