De kracht van Dubai

Dat Dubai een explosieve groei heeft doorgemaakt in de afgelopen jaren is algemeen bekend. Ook de komende decennia staan er nog grote projecten op stapel. Wat mensen zich weleens afvragen is hoe het toch allemaal mogelijk is in Dubai. Waarom kan daar met miljarden gesmeten worden, terwijl men in Europa moeite heeft om de begroting rond te krijgen en de euro als munt in stand te houden. Het antwoord is simpel: visie. Natuurlijk heeft Dubai ook wel wat olie-inkomsten en heeft Abu Dhabi met miljarden olie-dollars bijgesprongen toen de crisis in 2008 vooral in Dubai hard toesloeg. Maar die miljarden hadden ze niet gekregen als er geen groter plan was, waarmee die dollars weer terugverdiend konden worden. Ook oliesheiks gooien immers niet graag geld in een bodemloze put.

Wat de leiders in Dubai vooral doen is naar de toekomst lijken en vooral niet te klein denken. Op het moment dat men besloten heeft om het toerisme de belangrijkste bron van inkomsten te maken, is men begonnen met een masterplan te maken. Als je mensen naar de woestijn wilt lokken dan heb je redenen nodig voor die mensen om naar Dubai te reizen. Door het flink uitbreiden van de kustlijn, door het bouwen van extreem luxe hotels en het bouwen van compleet nieuwe wijken voor toeristen en kopers van tweede (en volgende) woningen is aan die voorwaarden voldaan. Zorg ervoor dat je uniek bent, bijvoorbeeld door de hoogste toren ter wereld te bouwen, het grootste winkelcentrum ter wereld te openen en een skibaan in de woestijn te maken. Haal het nieuws met ongelooflijke nieuwe projecten en zorg ervoor dat iedereen naar Dubai wil gaan om de nieuwe luxe te bewonderen.

Zorg vervolgens dat je eigen luchtvaartmaatschappij zo groot wordt dat je miljoenen mensen naar Dubai kunt brengen. Zorg ervoor dat er nieuwe wegen, een compleet nieuw metrostelsel en tramsysteem aangelegd worden. Dit is in Dubai allemaal in een tijdsbestek van ongeveer tien jaar geschied. Zelfs de crisis heeft deze ontwikkeling niet kunnen stoppen. Het heeft het alleen maar afgeremd. Helaas moest veel geld dat nodig is voor de projecten afkomen van investeerders die onroerend goed zouden kopen in Dubai. Dat nou net die markt de grote klappen kreeg tijdens de kredietcrisis was niet goed voor Dubai.

De weg omhoog

Na een dieptepunt rond 2008/2009 is Dubai weer verder gegaan waar het voor de crisis gebleven is. De economie draait weer op volle toeren en afgelopen maand april was een recordmaand voor het toerisme. Het binnenhalen van de wereldtentoonstelling in 2020 (Dubai Expo 2020) zal de groei alleen maar doen accelereren. Om extra geld in het laatje te brengen is er op 31 maart een toeristenbelasting ingevoerd. Dit alles om Expo 2020 financieel te ondersteunen. Ook hieruit blijkt weer dat de leiders van Dubai visie hebben. Beter nu alvast de financiering op orde brengen dan achteraf projecten te moeten schrappen vanwege te weinig financiën.

Bewondering 

Ik heb de ontwikkeling van Dubai meegemaakt vanaf 1997. Het enige woord voor wat ik in Dubai heb zien gebeuren is bewondering. Bewondering voor de manier waarop men een plek heeft gecreëerd die bij zoveel mensen iets los maakt. Een plek die men graag wil bezoeken en die men tijdens een eerste bezoek vaak al direct in het hart sluit.



Plaats een reactie