Dít is waarom jouw huurauto op Mallorca dit jaar duurder is

De prijzen van huurauto’s op Mallorca rijzen de pan uit. In de zomer van 2018 kostte een kleine huurauto (mini, economy of compact) gemiddeld 35-40 euro per dag. Als je momenteel een auto wilt huren voor de zomervakantie, ben je al snel het drievoudige kwijt. Dagprijzen van 120 euro of meer zijn geen uitzondering. Grotere auto’s zijn nog vaak nog duurder.

Hoogseizoen op Mallorca

In het hoogseizoen lagen de prijzen op Mallorca altijd al een stukje hoger dan in het schouder en laagseizoen. Dit is eenvoudig een kwestie van vraag en aanbod. In het laagseizoen zijn er relatief veel auto’s beschikbaar en is er relatief weinig vraag. De prijzen zakken dan automatisch door concurrentie.

Invloed van de corona-crisis

Wereldwijd heeft de corona crisis op veel markten enorm veel impact gehad. Ook het toerisme kreeg een behoorlijke opdoffer. De reisbeperkingen zorgde voor het instorten van internationaal luchtverkeer en daarmee kwam ook de markt voor het verhuren van auto’s tot stilstand. Het overgrote deel van de mensen die een auto huren, komt via een internationale luchthaven het land van bestemming binnen.

Bij EasyTerra, een platform voor het vergelijken van huurauto’s, ging van een recordmaand in februari 2020 (+43% ten opzicht van 2019), naar een absoluut dieptepunt toen Corona losbrak (-96%).

Verhuurders in de problemen

Verhuurders kwamen in de financiële problemen en werden genoodzaakt een deel van de vloot – die toch niks stond te doen – te verkopen. Nu is het in- en verkopen van de vloot altijd een onderdeel geweest van het handelsmodel van de verhuurders, maar nu werden veel verhuurders onder druk gezet de vloot verder in te krimpen dan in normale tijden.

Chiptekorten

Langzaam maar zeker krabbelde de markt weer op. Er gingen weer mondjesmaat mensen reizen. Toen al zagen we dat het lastig was voor de verhuurders om de vloot aan te vullen dankzij financiële druk. Toen de markt nog verder op krabbelde, werd het aanvullen van de vloot nog moeilijker omdat de leveranciers van auto’s in de problemen kwamen dankzij chip tekorten. De productie van nieuwe auto’s werd lastiger en verhuurders stonden vaak achter in de rij om nieuwe auto’s te mogen bestellen, aangezien de particuliere markt veel interessanter is voor autoproducenten.

Onderdelen schaarste

Niet alleen de chip tekorten en andere effecten van de corona crisis maakten het de producenten van auto’s moeilijk, ook de oorlog in Oekraïne speelt daarin een rol. Veel onderdelen, of grondstoffen voor onderdelen, komen uit Oekraïne. Wederom maakt dat het verkrijgen van nieuwe auto’s relatief lastig en kostbaar.

Vraag en aanbod

Nu het toerisme echt weer op stoom is gekomen en de tekorten voor veel verhuurders nog steeds niet zijn aangevuld, is het effect van vraag en aanbod erg zichtbaar geworden, zeker op bestemmingen zoals Mallorca waar je niet even snel een paar auto’s naar toe verscheept.

Vooruitzichten

De vooruitzichten zijn op de korte termijn niet perse heel optimistisch. Het zal lastig blijven om goedkoop aan nieuwe auto’s te komen, inflatie speelt een rol, en het speelveld is gereset. Naar verwachting zullen de prijzen volgend jaar (2023) wel iets lager liggen, maar waarschijnlijk zullen ze niet snel weer op het niveau van 2019 en daarvoor komen te liggen.

Hulpmiddel

EasyTerra heeft een handige functie in hun site gemaakt, de zogenaamde “price alert”. Als je een zoekopdracht doet, kan je per auto of per zoekopdracht instellen dat je op de hoogte wil gehouden worden bij prijswijzigingen. Op die manier kan je goed in de gaten houden wat de prijzen doen en kan je zelf het beste moment kiezen om je huurauto vast te leggen. Het advies luidt overigens – hoe eerder, hoe beter!