Bestemmingen — 30 juni 2014

Tegenwoordig willen veel grote steden zich op bepaalde vlakken profileren en op die manier toeristen en dagjesmensen trekken. De term die hieraan wordt gegeven is citymarketing. Elk jaar is er ook een prestigieuze ‘Citymarketing trofee’ te winnen. Voor deze toonaangevende prijs doen jaarlijkse vele grote steden mee, zoals Amsterdam, Utrecht, Den Haag en nog veel meer steden. Dit jaar is deze prijs gewonnen door Eindhoven.

365
Samen met de gemeente Eindhoven is het marketingbureau 365Eindhoven verantwoordelijk voor de citymarketing van Eindhoven. Met de term 365 wordt al weergegeven dat er elke dag van het jaar wat te doen moet zijn in de lichtstad.  Naast dat het streven is om alle dagen van het jaar evenementen te hebben is er ook duidelijk ingezet op een aantal aspecten waar de stad zich mee wil profileren. De Oost Brabantse stad is vooral bekend om haar technologie en design. Dit zijn dus ook de piketpalen die worden gebruikt in de marketinguitingen van Eindhoven.

Grote evenementen
Voor deze uitstraling als een stad waar design en technologie samenkomen organiseert de gemeente een aantal grote evenementen. Zo is er de designweek, waarin design centraal staat. Uiteraard wordt hier dan ook weer de link gelegd naar technologie. Het gaat er altijd om dat Eindhoven de stad is waar de linker en rechter hersenhelft samenkomen en één geheel vormen. Een ander mooi voorbeeld is het ‘Glow’ festival. Tijdens ‘Glow’ is Eindhoven prachtig verlicht. Ook hier komen creativiteit en technologie mooi samen en zijn de gebouwen en straten Eindhoven indrukwekkend verlicht. En zo zijn er tal van evenementen die worden opgehangen aan technologie en creativiteit.

Strijp S
Naast de evenementen heeft Eindhoven ook het geluk dat met het vertrek van Philips een groot gebied vrij kwam om te ontwikkelen volgens deze marketingvisie. Strijp-S  is hier het ultieme voorbeeld van. Veel designers hebben hier hun ateliers en winkeltjes en ook het uitgaansleven in deze regio straalt design en technologie uit. Een prachtig stukje industrieel erfgoed wat een nieuwe invulling heeft gekregen en nog lang niet is uitontwikkeld. Het lijkt een beetje op het Berlijn van Nederland.

Eindhoven is een stad met een heldere aanpak wat betreft citymarketing en dus de terechte winnaar de citymarketing trofee.

Tags: , ,

Delen

Over de redacteur

Dimi3

Reisjournalist Dimi3 reist 80-100 dagen per jaar en publiceert op tientallen websites reiservaringen, foto's en informatie over allerlei reisbestemmingen. Favoriete bestemmingen zijn Dubai, Mexico, Caribische eilanden, Florida en grote steden zoals Hong Kong, Singapore, Londen en New York.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *