Het gaat goed met de Nederlandse economie. Dat hoor je de afgelopen maanden aan alle kanten. Dat is vooral terug te zien aan het bestedingspatroon van de Nederlanders. Zo worden er weer meer en vaak ook duurdere reizen geboekt. Gezinsreizen van meer dan tienduizend euro vinden bijvoorbeeld gretig aftrek onder mensen die een (ruim) bovenmodaal inkomen hebben. Niet alleen aan ontspanning buitenshuis wordt weer meer geld besteed: ook mag het vakantiegevoel in eigen huis en vooral in eigen tuin weer meer geld kosten. Nu de crisis grotendeels voorbij lijkt te zijn investeert men in aanbouwen en in het comfortabeler maken van de tuin. Hier kun je dan immers vrijwel het hele jaar door genieten als je het een beetje slim aanpakt.
Deze trend is ook duidelijk zichtbaar in de bestedingen aan tuinartikelen en tuinmeubelen. De totale omzet van tuinartikelen is gestegen in 2017. De grootste groei is te zien geweest bij de online bestedingen. De totale omzet van Nederlandse webwinkels steeg in 2017 met 13% naar 22,5 miljard euro. Het snelst groeiende segment was ‘woon- en tuinartikelen’. Hierin werd er een groei van maar liefst 30% ten opzicht van 2016 genoteerd.
Trendgevoelig
Wat steeds meer zichtbaar wordt is hoe trendgevoelig de tuinartikelenbranche is. Zo zie je dat de rotanlook langzaam aan op z’n retour is en dat men het steeds meer zoekt in andere materialen qua tuinmeubelen. Opvallend is dat de houten tuinbank weer helemaal ‘in’ is. Na een aantal jaren dalende verkopen van deze vrij traditionele tuinmeubelsoort zie je dat deze nu weer volop verkocht worden. Dat komt vooral ook omdat er redelijk veel nieuwe modellen te koop zijn. Een ander item waar redelijk veel geld aan besteed wordt is nieuwe tuinverlichting. De definitieve doorbraak van LED-verlichting in de tuin zorgt voor veel mogelijkheden.