De manier waarop we reizen heeft de laatste jaren een heuse evolutie ondergaan. Sociale media heeft hier een grote rol in gespeeld. Van hoe we onze reiservaringen delen tot het beïnvloeden van onze bestemmingskeuze en hoe we deze ervaringen beleven is voorgoed getransformeerd dankzij apps zoals Instagram, TikTok en Google Reviews.
Hotelketen Accor heeft onderzocht welke Nederlandse bestemmingen het populairste zijn op sociale media met behulp van parameters zoals het aantal hashtags op Instagram, de weergaven op TikTok en de hoge scores op Google Reviews.
De Efteling staat op nummer één als populairste bestemming volgens sociale media
Wie dacht dat internationaal befaamde museums zoals het Van Gogh Museum of Rijksmuseum op de eerste plaats zouden staan, zullen verrast zijn. Deze plaats gaat namelijk naar de Efteling, met bijna 700 duizend Instagram hashtags en 500 miljoen weergaven op TikTok. Dit kan toegeschreven worden aan de nostalgie van het pretpark, maar ook aan pretpark recensenten die de Efteling bij een internationaal publiek bekend maken met enkele virale TikToks.
Pas daarna komen de verwachte trekpleisters in en rond Amsterdam, zoals het Van Gogh Museum, Anne Frank Huis en de Zaanse Schans. Het Van Gogh Museum heeft met zijn internationale roem ook een mooie 400 miljoen TikTok weergaven maar slechts 309.000 hashtag vermeldingen. Verder wordt de top tien nog verder aangevuld met Toverland in Sevenum (positie acht) en het Noorderplantsoen Park in Groningen (positie negen).
De top tien populairste social media attracties in Nederland
Positie | Attractie | Instagram hashtags | TikTok weergaven |
1 | Efteling | 676.605 | 495.500.000 |
2 | Van Gogh Museum | 309.161 | 400.900.000 |
3 | Rijksmuseum | 509.972 | 49.000.000 |
4 | Anne Frank Huis | 73.008 | 156.200.000 |
5 | Zaanse Schans | 397.962 | 65.500.000 |
6 | Vondelpark | 292.239 | 1.300.000 |
7 | Heineken Experience | 258.658 | 3.600.000 |
8 | Toverland | 66.756 | 49.800.000 |
9 | Noorderplantsoen Park | 18.019 | 205.800.000 |
10 | A’dam Lookout | 71.349 | 7.100.000 |
Voor de volledige top twintig kan u hier terecht.
Ook buiten Amsterdam zijn verschillende attracties viraal gegaan: populairste bezienswaardigheden per provincie
Nederland heeft zoveel meer te bieden dan alleen Amsterdam, en dit is niet onopgemerkt gebleven bij sociale media gebruikers. Zo is AquaZoo in Friesland een grote hit op TikTok. Met hun charmante dieren, waaronder levendige pinguïns, schattige zeehonden, grappige luiaards en speelse aapjes, hebben ze maar liefst 56 miljoen views verzameld op TikTok.
Dinoland in Overijssel trekt de aandacht van talloze TikTok gebruikers. Het park neemt je mee op een boeiende reis terug naar de prehistorie. Met zijn imposante, levensechte dinosaurussen en intrigerende archeologische opgravingen biedt Dinoland de perfecte setting om unieke foto’s en video’s te maken wat uitnodigt tot het delen van opvallende content op sociale media. Of je nu gefascineerd bent door de prehistorie of gewoon op zoek bent naar onvergetelijke momenten om te delen, Dinoland blijkt de ideale bestemming voor social media gebruikers.
Methodologie
Om tot deze bevindingen te komen, heeft Accor op basis van bureauonderzoek tien van de meest populaire bezienswaardigheden in elke Nederlandse provincie geïdentificeerd. Om deze attracties te rangschikken, werd een gewogen ranglijst opgesteld op basis van vier verschillende datapunten. De ranglijst was gebaseerd op het aantal TikTok-weergaven voor de hashtag van elke attractie (23% van de totale score), evenals het totale aantal hashtags dat met elke attractie op Instagram was geassocieerd (23%). Ze hebben ook gekeken naar het aantal Google-reviews voor elke attractie (25%). Ten slotte maakte de sentimentanalyse van de Google-reviews de laatste 30% uit van de beoordeling.
Om het sentiment van de Google-reviews te meten, hebben ze een representatieve steekproef van Google-reviews voor elke attractie verzameld op basis van het totale aantal beoordelingen. Elke beoordeling werd geanalyseerd op sentiment met behulp van een machine learning-model en kreeg een ‘samengestelde score’, een score tussen -1 en 1 die aangeeft hoe negatief of positief een stuk tekst is. De gemiddelde samengestelde score voor elke attractie werd vervolgens berekend om het algehele sentiment eromheen te bepalen.