Groei TUI eerste kwartaal 2025

Het economische klimaat blijft uitdagend voor de meeste sectoren van de economie, met uitzondering van het toerisme. Dit is ook terug te zien in de kwartaalcijfers van Tui.

TUI kende een positieve start in het nieuwe boekjaar 2025. 3,7 miljoen gasten reisden in het eerste kwartaal (oktober tot en met december 2024) met TUI. Dit resulteerde in een stijging van de groepsomzet met 13 procent naar 4,9 miljard euro (Q1 2024: 4,3 miljard euro). “Mensen geven voorrang aan hun vakantie, zelfs in tijden van verandering en economische risico’s,” zei Sebastian Ebel, CEO van Tui, voor het begin van de jaarlijkse Algemene Vergadering in Hannover. Vooral de eigen hotels en cruiseschepen brachten het bedrijf voor de tweede keer in de zwarte cijfers voor de dagelijkse activiteiten in het typisch lage reisseizoen.

Ontwikkeling eerste financiële kwartaal 2025

3,7 miljoen gasten reisden met TUI in het eerste kwartaal van 2025 – een stijging van zes procent op jaarbasis. Het aantal vakantiegangers dat koos voor een dynamisch verpakte vakantie steeg met 18 procent naar 0,7 miljoen gasten. De Groep ziet op dit gebied grote groeimogelijkheden voor de toekomst. Net als vorig jaar bedroeg de gemiddelde bezettingsgraad in de markten 85 procent. De onderliggende EBIT verbeterde tot 50,9 miljoen euro (vorig jaar 6,0 miljoen euro). Deze ontwikkeling was voornamelijk te danken aan de zeer goede prestaties van het segment Vakantiebelevenissen, dat bestaat uit Hotels & Resorts, Cruises en TUI Musement (Tours & Activities).

Goede zaken met eigen hotels en cruises

De CEO van Tui is vooral positief over de activiteiten van de eigen hotelketens van de Groep, zoals RIU, Robinson en Tui Blue. Voor rente, belastingen en speciale effecten (aangepaste EBIT) boekte de hoteldivisie in het afgelopen kwartaal een winst van 150 miljoen euro – bijna tweederde meer dan een jaar eerder. De bedbezetting was 80 procent en het tarief per bed steeg met 5 procent naar 94 euro.

De cruisesector, waartoe Tui Cruises, Hapag-Lloyd en Marella behoren, deed het ook goed. De divisie, die eigendom is van Tui en de rederij Royal Caribbean, verhoogde het aangepaste bedrijfsresultaat met 40 procent tot 48 miljoen euro. Een nieuw schip voor Tui Cruises droeg hier ook aan bij. De sterke prestaties van de cruisesector waren ook te danken aan de sterke vraag en hogere tarieven in combinatie met de uitbreiding van de vloot van TUI Cruises.

TUI Musement

TUI Musement verhoogde ook zijn inkomsten op jaarbasis. In de verslagperiode werden 2,3 miljoen ervaringen verkocht. Dit is een stijging van 12 procent. Het aantal transfers steeg ook met 10% tot 6 miljoen. De onderliggende EBIT verbeterde tot -2,3 miljoen euro (vorig jaar: -10,7 miljoen euro) in het traditioneel zwakkere winterkwartaal.

Meer dan acht keer zoveel verdienen dan vorig jaar

De touroperator heeft 85 procent van zijn winteraanbod verkocht, maar de meeste boekingen voor het warme seizoen staan nog open. Binnen de gehele TUI Groep is iets minder dan een derde van het zomerprogramma verkocht.

In de maanden oktober tot en met december steeg de omzet van TUI met 13 procent tot ongeveer 4,9 miljard euro. Voor rente, belastingen en speciale effecten (aangepaste EBIT) verdiende de Groep ongeveer 51 miljoen euro, meer dan acht keer zoveel als een jaar eerder.