Overig — 31 augustus 2013

Ik ben helemaal klaar met autoverhuurder Goldcar in Spanje. De manier waarop dit bedrijf met klanten omgaat lijkt in mijn ogen meer gebaseerd te zijn op het misleiden van klanten dan op het runnen van een autoverhuurbedrijf. Ik heb nu voor de derde keer auto’s bij ze gehuurd (twee stuks dit keer) en wederom wordt je gewoon aan alle kanten genaaid door Goldcar. Als je op internet gaat zoeken naar ervaringen van anderen lees je ook genoeg over de wijze waarop Goldcar mensen met lage tarieven probeert te lokken en vervolgens probeert op allerlei manieren extra geld te verdienen aan je. Soms heb je daarbij nog een keuze of je extra kosten betaalt, maar soms wordt je tegen je eigen zin geconfronteerd met ongewenste kosten.

Twee bekende trucs lees je al volop op internet. Ongelooflijk is het feit dat ze verplicht een volle tank benzine af moet nemen en deze leeg terug mag brengen. Het ergste is dat ze je voor die volle tank benzine vaak veel te veel berekenen, zoals je in dit verhaal ook al kunt lezen. Truc nummer twee is melden dat de all-in verzekering die je via een eventueel tussenpersoon zoals Car del Mar hebt afgesloten geen all-in verzekering is. Ze laten je een tabel zien met allerlei ridicuul hoge kosten die voor kunnen komen om je alsnog hun eigen all-risk verzekering te verkopen. Je standaard week autoverhuur kan zo ineens al opgelopen zijn van 150 euro naar meer dan 300 euro. Hier zit dan bijvoorbeeld wel voor ongeveer 80 euro aan benzine in (als je de normale prijs zou berekenen). Vraag je je dan maar eens af of Goldcar nog steeds zoveel goedkoper.

Diesel

De vorige keer, toen ik op Tenerife een auto huurde, kreeg ik ongevraagd een diesel mee. Maakt niet uit, zou je denken. Totdat je in hun huurvoorwaarden leest dat je minimaal 2 euro per dag extra moet betalen als je de auto een dieselauto is. In het geval van Tenerife heb ik dat nog gepikt, maar dit keer op Alicante wilde ik dat niet hebben. De 21 dagen toeslag keer tenminste 2 euro is het me niet waard om een diesel mee te krijgen. Dit keer had ik voor mijzelf klasse T geboekt. Dit is een soort van premium compact klasse, waar de Audi A3 Sportback, Volkswagen Golf en Alfa Romeo Guiletta onder vallen. Hoewel ik meerdere keren in mijn e-mail specifiek om de A3 Sportback heb gevraagd, kreeg ik natuurlijk de veel goedkopere VW Golf mee. Doet nu even niet terzake, maar wilde dat toch ook even melden. Toen de baliemedewerker me meldde dat het een diesel was, weigerde ik de extra kosten die voor diesel stonden. Het haantje achter de desk vertelde me dat alle auto’s in de T-klasse TDI’s waren (knap voor een klasse waar ook Alfa Romeo’s in voorkomen) en dat je dus altijd voor diesel moest betalen. De andere optie was een auto van een klasse lager accepteren (terwijl ik enkele tientjes extra betaald heb voor een klasse hoger). Je wordt dus gewoon klemgezet en hebt geen andere optie dan extra te betalen of een downgrade (!) te accepteren.

Conditie van de auto’s

Op Tenerife kreeg ik een Peugeot 308 mee waarvan de remmen hun beste tijd gehad hebben. Al na twee dagen kon men mij vanaf honderden meters afstand aan komen rijden omdat de remmen een flink snerpend geluid maakten. De auto was ongewassen en op veel plekken beschadigd. Op Alicante kreeg ik dit keer ook weer twee auto’s mee die er niet meer fris en fruitig uitzagen. De Audi A1 waar mijn vrouw mee ging rijden had duidelijke schade op de hoek van de bumper terwijl mijn Golf op veel plekken krassen en butsen had. De Golf was ook wederom niet schoon opgeleverd. Opvallend is dat in alle gevallen gaat om een auto waarvoor we het uitgebreide verzekeringspakket afgesloten hebben. Melding op het kantoortje leverde ons zowel op Tenerife als in Alicante een zelfde reactie op: ze zijn op de hoogte en het geeft niets, want je hebt toch een all-in verzekering. Het lijkt er op, en helaas kan ik dit niet hard maken, dat ze de verse auto’s vooral mee lijken te geven aan mensen die geen all-in verzekering afsluiten. Op die manier is elke schade goed te onderscheiden en kunnen ze hun (belachelijk hoge) schadebedragen bij de huurder in rekening brengen. Als je vervolgens niet repareert en dit meerdere keren herhaalt, dan kun je de auto doorschuiven naar de all-in klanten. De kleinere schades zitten er dan nog gewoon op terwijl die waarschijnlijk duizenden euro’s aan extra opbrengst voor Goldcar hebben gezorgd.

Express Service

Op het moment dat je een auto huurt bij Goldcar kun je de optie Express Service kiezen. Hiermee kun je zonder wachttijd je auto ophalen. De kosten hiervoor bedragen 45 euro. Nou huur ik al bijna twintig jaar auto’s in het buitenland en ik heb nog nooit meer dan twintig minuten moeten wachten om een auto op te halen. Deze optie leek me dan ook totaal overbodig. Totdat we aankwamen op Alicante Airport. De normale rij voor het ophalen van auto’s bij Goldcar leek wel op de rij voor het inchecken van een vlucht naar Amsterdam. Ongelooflijk zo lang. De balie voor de Express Service kende een veel kortere rij. Dan daar maar aansluiten. Die 45 euro had ik er wel voor over om naar schatting zeker een uur eerder weg te kunnen van het vliegveld. Die 45 euro bleek uiteindelijk twee keer 45 euro te zijn en de beloofde maximale wachttijd van 5 minuten werd twintig minuten. De andere rij was in de tussentijd gehalveerd. In totaal dus 90 euro armer om uiteindelijk naar schatting een half uur eerder weg te kunnen van het vliegveld.

Jammer dat de klant de dupe is van de drukte bij Goldcar. Je hebt de keuze om op Alicante Airport lang te wachten op je auto of 45 euro per auto extra te betalen om binnen een bij andere verhuurders normale tijd weg te kunnen rijden.

Ervaringen van anderen

Als je op internet gaat zoeken op ‘Goldcar reviews’ of ‘Goldcar ervaringen’ dan kom je aardig wat ellendedossiers tegen. Mensen waarbij duizenden euro’s van de creditcard afgeschreven wordt omdat de huurauto’s gestolen zouden zijn terwijl ze gewoon ingeleverd zijn, kosten van 250 euro aan schoonmaakkosten in rekening gebracht vanwege hondenharen in de kofferbak van de auto terwijl de huurders geen hond bij zich hadden en schades die op zijn minst discutabel zijn. Dit zijn niet onze ervaringen dus we kunnen ook niet controleren of de slechte ervaringen inderdaad waar zijn. Op basis van onze eigen ervaringen zijn we helemaal klaar met Goldcar.

We durven zelfs dit artikel pas te publiceren nadat we de auto’s ingeleverd hebben. Het zou ons niets verbazen als ze ons proberen te grazen te nemen via de creditcard waarmee we borg staan.

Huren via derden

Als je Goldcar wilt vermijden als autoverhuurder dan moet je ook goed opletten als je via derden een auto in Spanje, Portugal of Italië huurt. Autobrokers zoals Car del Mar, Rentalcars.com en Holidaycars.com maken volop gebruik van de auto’s van Goldcar. Helaas kun je vooraf niet altijd zien of je huurauto via Goldcar geleverd wordt. Daarom komen veel klanten toch bij Goldcar terecht, omdat dit bedrijf kennelijk goede zaken doet met de autoverhuurbrokers.

Sunny Cars werkt niet met Goldcar

Wil je niet terechtkomen bij Goldcar, Firefly of soortgelijke autoverhuurbedrijven? Huur dan je auto bij Sunny Cars. Deze broker doet alleen zaken met betrouwbare autoverhuurders. Je bent altijd volledig verzekerd en je hoeft geen volle tank brandstof af te nemen.

Tags: , , , , , , , , , ,

Delen

Over de redacteur

Dimi3

Reisjournalist Dimi3 reist 80-100 dagen per jaar en publiceert op tientallen websites reiservaringen, foto's en informatie over allerlei reisbestemmingen. Favoriete bestemmingen zijn Dubai, Mexico, Caribische eilanden, Florida en grote steden zoals Hong Kong, Singapore, Londen en New York.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *