Wordt jouw vlucht vanaf Schiphol geannuleerd? Dan kun je je parkeerplek bij de luchthaven de komende tijd gratis annuleren. Deze heugelijke mededeling vond ik deze week in mijn inbox. Wat een geweldig nieuws! Als je vakantie, zakenreis of ander soort reis in het water valt omdat jouw vlucht vanaf Schiphol door de voortdurende incompetentie van onze nationale luchthaven, dan hoef je in ieder geval niet op te draaien voor de parkeerkosten van een parkeerplek die je niet kunt gebruiken.
Ligt het aan mij, of zou dit eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn? Het is toch van de gekke als je wel zou moeten betalen voor een parkeerplaats die ineens overbodig wordt, omdat je vlucht geannuleerd wordt doordat de andere partij zijn zaakjes structureel niet op orde heeft?
Toevallig heb ik enkele dagen geleden nog een parkeerplek op P1 van Schiphol geboekt. Over enkele dagen moet ik voor een korte trip naar Sevilla. Gezien het vroege vertrekuur en het gevolg dat ik om half 4 in de ochtend in de vertrekhal moet staan, koos ik voor de duurdere maar gemakkelijkere optie. Tijdens het bestelproces kon ik ervoor kiezen om voor 5 euro de ‘annuleeroptie’ mee te boeken. Toen dacht ik al: waarom moet ik extra betalen om te kunnen annuleren op het moment dat mijn vlucht door jullie falen niet doorgaat?
Gelukkig is de BV Schiphol dan toch eindelijk tot het besef gekomen dat je dat zo niet kunt flikken. Sinds 22 juni is het mogelijk om reserveringen met aankomst tot en met 31 augustus 2022 gratis te annuleren. Dat is in ieder geval een klein stapje de goede richting op.
Tot enkele jaren geleden kon je altijd je parkeerplek bij Schiphol gratis annuleren. Waarom voeren ze dat niet opnieuw in? Want waarom moeten ze ook flink geld verdienen aan de mensen die om wat voor reden dan ook de parkeerplek niet meer nodig hebben?