Kamperen zit bij veel Nederlanders in het bloed. Jaarlijks trekken miljoenen landgenoten erop uit om met de tent, vouwwagen, caravan of camper de leukste en mooiste vakanties te vieren. De verkoop van caravans en campers laten in Nederland al jarenlang een duidelijk stijgende lijn zien. Wat ook een enorme toename laat zien, is het aantal mensen dat aan een BE-rijexamen deelneemt. Met het BE-rijbewijs mag je zwaardere auto-caravancombinatie’s trekken, wat onder andere door het groeiend aantal hybride auto’s steeds vaker nodig is.
Meer hybride auto’s
Het aantal hybride auto’s in Nederland is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Begin 2024 telde Nederland bijna 1,3 miljoen elektrische en hybride auto’s, wat neerkomt op 13,8% van het totale aantal personenauto’s. Deze toename betekent dat meer caravanbezitters mogelijk te maken krijgen met zwaardere trekkende voertuigen, wat de kans vergroot dat de combinatie van auto en caravan de 3.500 kg-grens overschrijdt en een BE-rijbewijs vereist.
Pak bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander PHEV die een maximaal toegestane massa (MTM) van 2.390 kg heeft en een maximaal trekgewicht van 1500 kg. Hang daar een caravan achter met een MTM van 1500 kilogram en je zit aan een MTM combinatie: van 3.890 kg (2.390 kg + 1.500 kg). Daarmee zit je ruim boven de grens van 3.500 kg die bij een B-rijbewijs zonder de aanhanger-toelating (BE) toegestaan is.
Meer aanvragen BE-rijexamens
Als gevolg van de hierboven beschreven problematiek zal bij een groeiend aandeel hybride (en elektrische) auto’s, waarvan vele een hoger leeggewicht hebben, de groep bestuurders die met een caravan rijden vaker met de grens van 3500 kg te maken krijgen. Dit leidt dan logischerwijs tot een toename in de vraag naar het BE‑examen.
Sinds 1 januari 1984 wordt de categorie E niet meer automatisch toegekend bij het behalen van het B-rijbewijs in Nederland. Hierdoor neemt de groep rijbewijsbezitters dat de categorie E erbij cadeau gekregen heeft, af. Dat verstrekt de vraag naar BE-rijopleidingen en -examens.
Gemiddelde wachttijd voor BE-rijexamens loopt
Het CBR kampt al jarenlang met lange wachttijden voor praktijkexamens en het BE-rijexamen is daar helaas geen uitzondering op. Wie op dit moment een aanvraag indient om op te mogen voor een BE-rijbewijs, die is in sommige regio’s pas in juni aan de beurt. Dan is het kampeerseizoen al volop aan de gang. Wil je sneller op voor je aanhangerrijbewijs, dan kun je met de rijschoolhouder kijken of afrijden in een andere plaats een optie kan zijn. Dat kan soms weken en in een enkel geval zelfs tot twee maanden aan wachttijd schelen. Dan kun je in het voorjaar toch met je caravan op pad, mits je natuurlijk in één keer slaagt!