Naar je vakantiebestemming in een elektrische auto? Je bespaart op deze manier flink, zowel kosten als CO2-uitstoot. Hoeveel precies? Elektrische leasemaatschappij MisterGreen vergeleek drie populaire bestemmingen in Europa.
Om de routes met elkaar te vergelijken gebruikten we onder meer de CO2-emissie calculator van Greentripper en de door de ANWB opgegeven gegevens over het benzine- en elektriciteitsgebruik van een benzineauto uit de middenklasse en een Tesla Model 3 Standard (2019-2020). We gingen uit van de reisperiode 30 juli tot en met 6 augustus 2022. Wie in deze periode bijvoorbeeld van Amsterdam naar Marseille vliegt, betaalt voor een retourreis 542 euro per reiziger (zonder extra bagage). Je bent dan snel op je bestemming; je bent ongeveer twee uur in de lucht. De wachttijd op de luchthaven is daarbij niet meegerekend en die kan tegenwoordig – zeker op Schiphol – flink oplopen. Ook het rijden van en naar luchthavens is niet in de berekening meegenomen. Je CO2-footprint is trouwens aanzienlijk: 900 kilogram per persoon.
Amsterdam-Marseille
Dat dezelfde reis met een benzineauto een stuk langer duurt, zal niemand verrassen. Ervan uitgaande dat je elke twee uur een stop maakt van vijftien minuten, ben je 12 uur en 25 minuten onderweg. Onderweg betaal je 539,26 euro aan benzine en tol. Het grote voordeel is natuurlijk dat dit geldt per auto. Hetzelfde geldt voor de CO2-uitstoot: 596 kilogram per auto. Nóg minder milieubelastend is de Tesla: 222 kilogram per auto. Stel dat je met een gezin van vier personen op pad gaat, is de CO2-emissie meer dan zestien keer(!) lager per persoon vergeleken met het vliegtuig. OK, je bent iets langer onderweg: 15 uur en 27 minuten, waarvan de totale laadtijd iets meer dan drie uur. Vergeleken met de benzineauto is dat niet eens zó veel langer. Qua kosten ben je ondertussen een stuk beter uit: 247 euro aan laadkosten en tol.
Amsterdam-Florence
Toscane dan, nog zo’n populaire bestemming voor Nederlandse toeristen. Heerlijk eten, oude steden en zonovergoten landschappen. Doe je deze reis per vliegtuig (reistijd in de lucht, circa twee uur), dan betaal je zonder extra bagage 494 euro per persoon. Je CO2-uitstoot is dan 780 kilogram voor een retourticket (dus per persoon). Ga je met de benzineauto, dan betaal je 610 euro aan brandstof en tol voor een reis van 14 uur. De CO2-uitstoot is dan 672 kilogram, per auto welteverstaan. In de Tesla ben je net iets langer onderweg, inclusief laden net iets meer dan 17 uur. De grote winst zit hier in de lagere kosten voor opladen en tol (282 euro) én een lagere CO2-emissie (250 kilogram per auto).
Amsterdam-Málaga
De derde bestemming is de Spaanse regio Andalusië. De kuststad Málaga biedt prachtige architectuur, een rijke geschiedenis en natuurlijk een zongarantie voor het grootste deel van het jaar. Veel vliegmaatschappijen bieden (relatief) goedkope tickets: voor 382 euro kun je al retour. In drie uur tijd sta je in Zuid-Spanje. De grote verliezer is helaas wel het klimaat, want je CO2-footprint is maar liefst 1400 kilogram. In de benzineauto ben je, inclusief tussenstops, meer dan 22 uur bezig. De kosten voor benzine en tol zijn dan 1045 euro, de CO2-footprint 1106 kilogram. De Tesla doet weliswaar langer over de reis (bijna 30 uur), maar je betaalt voor de hele reis slechts 462 euro (waarvan bijna de helft aan tol) én je ecologische voetafdruk is 414 kilogram.
Uitgerust en opgeladen op vakantie
Kortom: vind je het niet erg om iets langer onderweg te zijn en wil je besparen op je reiskosten en op je CO2-footprint, dan is de elektrische auto je beste optie. Het is ook nog eens de meest rustgevende optie, want de routeplanner in een Tesla houdt rekening met het batterijverbruik. Precies op de juiste momenten geeft de Tesla de route naar de dichtstbijzijnde Supercharger aan en hoe lang je daar moet laden. Dan strek je even de benen, doet een korte sanitaire stop en je bent weer good to go! Je kan ook gebruik maken van Tesla Destination Chargers. Dat zijn laadpunten bij bekende hotels. Zo ga je ontspannen op reis, en overnacht je om jezelf én je Tesla op te laden.