Overig — 30 december 2014

Ryanair vliegt inmiddels alweer wat jaartjes rond. Na prijsvechters zoals Easyjet en Basiqair heeft Ryanair de markt van vliegtickets voorgoed veranderd. Consumenten wilden vooral goedkoop vliegen en geven minder om service als daar een prijskaartje aan hangt. Inmiddels is Ryanair uitgegroeid tot één van de succesvolste luchtvaartmaatschappijen en zit de oude garde met hun handen in het haar. Het aparte is dat ik ondanks mijn vele vlieguren nog nooit in een toestel van Ryanair gezeten heb. Tot deze week. Ik heb mijn vuurdoop gehad. Hier schrijf ik over mijn eerste keer. Mijn eerste keer vliegen met dé prijsvechter van het Europese luchtruim.

Charleroi Airport

Mijn eerste vlucht was zondag 7 december vanaf Charleroi Brussels-South Airport naar Sevilla. Die toevoeging Brussels-South mogen ze wat mij betreft per direct verwijderen. Het vliegveld ligt gewoon nog zestig kilometer voorbij Brussel. Ik begon me al af te vragen waar de Belgisch-Franse grens bleef toen ik naar de luchthaven reed. Wat een pokkeneind is dat zeg. Parkeren kun je vlak bij de terminal. Het is dan nog een minuut of vijf lopen naar de vertrekhal. Wel langs buiten, wat in de winter duidelijk minder aangenaam is. Het parkeren is duur bij het vliegveld van Charleroi. Voor twee dagen en een paar uur ben je 53 euro kwijt. Als je alleen reist is dat in verhouding tot je goedkope vliegticket best prijzig. Per trein naar dit vliegveld reizen kan niet en wie elders probeert goedkoper te parkeren die zit weer met die verrekte transfer. Leuk als je tegen middernacht terugkeert en eerst een half uur kwijt bent eer je weer bij je auto bent.

Op het vliegveld heb je alle basisvoorzieningen die je tegenwoordig mag verwachten van een kleiner internationaal vliegveld. Je kunt er wat winkelen, eten of drinken. De veiligheidscontrole op Charleroi is een beetje chaotisch. Dit wordt versterkt door mensen die de priorityrij mogen gebruiken. Wie dat zijn is mij niet duidelijk. Al met al ben ik toch binnen een kwartier door de verplichte veiligheidsroutines heen. Nu is het wachten op het boarden. Voor 15 euro per enkele reis heb ik een stoelreservering gedaan. Ik weet in ieder geval zeker dat ik extra beenruimte heb. Dit heb ik gedaan omdat ik eerder gezegd niet veel van de ruimte aan boord verwacht. Ryanair heeft tenslotte de reputatie te hebben dat het hun doel is om passagiers vooral bij te laten betalen. Als het aankomt op ruimte doe ik dat dan maar ook.

 Wordt vervolgd…  

Tags: , , , ,

Delen

Over de redacteur

Halverwege de jaren negentig ben ik begonnen met intensief reizen. Eerst als zakenreiziger, later steeds meer met het doel om over reizen op internet te publiceren. Deze uit de hand gelopen hobby heeft ervoor gezorgd dat ik een redelijk deel van het jaar op pad ben. Inmiddels heb ik ongeveer 75 landen bezocht en schrijf ik op verschillende reis- en bestemmingsgerelateerde websites zoals allesovervakanties.nl

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *