Bestemmingen — 26 mei 2013

Op vakantie maken toeristen volop excursies. De reisorganisaties gebruiken de welkomstbijeenkomsten na aankomst vooral om excursies te verkopen. Als je kijkt naar wat je voor dezelfde excursie zou betalen als je hem zelf uit zou voeren of elders zou regelen, dan kun je niet anders constateren dat het voor de reisorganisaties erg lucratief moet zijn om uitstapjes te verkopen.

De belangrijkste redenen om via een host(ess) van een reisorganisatie te boeken zijn:
– het voelt vertrouwd aan (je bent bekend met het merk Arke, Oad, Sunweb etc.)
– als de host(ess) het aanraadt zal het wel goed/veilig zijn
– soms (maar niet altijd) is er Nederlandse reisbegeleiding

Het is vooral de angst voor het onbekende waardoor mensen geneigd zijn om te boeken via de host(ess). Ook het feit dat veel mensen op dat moment (nog) geen idee hebben wat een soortgelijk uitstapje elders kost of wat het kost als je zelf organiseert zorgt ervoor dat ze gemakkelijk via de host(ess) boeken. De sluwe opmerking tijdens de info-ochtend het verkooppraatje dat een excursie bijna vol zit haalt de laatste twijfelaars gemakkelijk over de streep.

Dat het op eigen houtje veel goedkoper kan, daar komen veel toeristen vaak ter plaatse achter. Als voorbeeld nemen we een excursie naar Maya-stad Chichén Itzá. De populariteit van deze bezienswaardigheid is enorm, zeker omdat het in 2007 is verkozen tot één van de zeven moderne wereldwonderen. Vanuit badplaatsen Cancún en Playa del Carmen gaan er dagelijks duizenden toeristen richting Chichén Itzá. Als je via een reisorganisatie een excursie naar Chichén Itzá boekt dan kost je dat gemiddeld 125 euro per volwassene voor de Chichén Itzá Sunrise excursie. Je wordt dan in het holst van de nacht opgehaald bij je hotel om uiteindelijk niet te laat na zonsopkomst door Maya-stad Chichén Itzá te kunnen wandelen. De reistijd bedraagt zowel vanuit Cancún als Playa del Carmen ongeveer drie tot drie en een half uur. Dat is inclusief het ophalen van gasten bij andere hotels en/of het overstappen op de grote bus richting Chichén Itzá. Bij de excursie zitten een ontbijt en lunch vaak inbegrepen. Niet zelden volgt er ook nog een bezoek aan een ‘traditioneel’ dorp in de omgeving. Waarschijnlijk meer als tijdvulling om de vrij pittige prijs te rechtvaardigen.

Op het moment dat wij tijdens de welkomstbijeenkomst aan onze host van Tui Duitsland vragen hoe het is om op eigen houtje te gaan dan raadt hij dat af. Reden één is de reistijd van 2,5 uur met de auto… alsof ‘zijn’ bus sneller zou zijn! Reden twee is de hoge tol… alsof ‘zijn’ excursieprijzen het koopje van de dag zijn!

We hebben uiteindelijk de excursie gewoon op eigen houtje gedaan. Waar de prijs via Tui uitgekomen had op ongeveer 375 euro voor twee volwassenen en twee kinderen, daar heeft een dagje Chichén Itzá ons ongeveer 175 euro gekost. Deze prijs is inclusief huurauto, brandstof, parkeren, tol, entree en lunch. De reis zelf kost ongeveer 115 euro, inclusief een goede huurauto, parkeren, tolgeld en brandstof. Het enorm hoge bedrag aan tolgeld waar de host voor waarschuwde bedroeg 312 pesos per enkele reis, wat neerkomt op ongeveer 20 euro. Prima te doen, toch? Entree was 376 pesos voor ons vieren, dus nog geen 25 euro. Het enige wat we niet hadden, was een gids. Deze kun je simpel bij de ingang inhuren. Kost je een paar tientjes. Als je dus op eigen houtje gaat en een gids inhuurt (voor je eigen groepje privé) dan ben je iets meer dan tweehonderd euro kwijt. Nog steeds veel minder dan 375 euro via de reisorganisatie.

Tags: , , , , , , , , ,

Delen

Over de redacteur

Dimi3

Reisjournalist Dimi3 reist 80-100 dagen per jaar en publiceert op tientallen websites reiservaringen, foto's en informatie over allerlei reisbestemmingen. Favoriete bestemmingen zijn Dubai, Mexico, Caribische eilanden, Florida en grote steden zoals Hong Kong, Singapore, Londen en New York.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *