Wat doe je als luchtvaartmaatschappij in een periode dat het lastig is om klanten te vinden, waardoor je op veel vluchten meer lege stoelen overhoudt dan je zou willen? Dan verkoop je die lege stoelen. Emirates heeft van de situatie dat er geregeld met halflege vliegtuigen gevlogen wordt een verdienmodel gemaakt. Als je wilt kun je als reiziger in de economy class van Emirates aangrenzende lege stoelen kopen. Dat kan tot een maximum van 3 stoelen, waardoor je in principe een hele rij voor jezelf kunt hebben. Er zit wel een addertje onder het gras: je kunt deze lege stoelen pas kopen tijdens het inchecken op de luchthaven. Dat betekent dat je tijdens het boeken van de vlucht deze optie niet hebt en dat je eigenlijk lege stoelen koopt op het moment dat de kans redelijk aanwezig is dat de stoelen naast je toch wel leeg blijven. Met het kopen van deze stoelen weet je alleen vrijwel zeker dat de betreffende stoelen leeg zullen blijven. Hiermee blokkeer je als het ware de optie voor anderen om deze stoelen te kiezen tijdens het inchecken.
Of het een commercieel succes is, moet nog blijken. Want tarieven van 45 tot 135 euro per stoel per enkele reis, exclusief de bijbehorende toeslagen, is geen koopje. Zeker niet als de kans bestaat dat de stoel(en) sowieso vrij zou(den) blijven. Het is en blijft natuurlijk een gok. Wie op internet wat rond zoekt die zal ontdekken dat sommige vluchten van Emirates nagenoeg vol blijken te zitten en dat andere vluchten bijna leeg lijken te zijn. Het zal ook uitmaken of je alleen maar van Amsterdam naar Dubai vliegt (of terug) of dat je via Dubai naar een andere bestemming vliegt. In dat geval zul je voor iedere losse vlucht de lege stoelen moeten kopen. Ik denk dat ik eerder zou kijken of er ergens een leuke businessclass-aanbieding te vinden is. Want nu het zakenverkeer sterk gereduceerd is, zie je een lagere bezettingsgraad bij de duurdere cabines. En een ding is zeker: business class vliegen met Emirates is bepaald geen straf.