Overig — 19 januari 2015

In het eerste deel over ‘de eerste keer met Ryanair‘ beschreef ik de aanloop naar de vlucht. Op het moment dat ik zit schrijf  ben ik een paar uur eerder met vlucht FR64444 aangekomen op het internationale vliegveld van Sevilla. Ryanair heeft gedaan waar het sterk in is: ervoor zorgen dat passagiers op tijd van punt A naar punt B kunnen reizen. Ik zat voorin, op stoel 1C, en kon daardoor prima zien welke moeite er allemaal gedaan werd om op tijd te vertrekken. En dat is bijna gelukt. Tien minuten na schemavertrektijd zaten we in de lucht om uiteindelijk een kwartier voor schematijd in Sevilla te landen.

De vlucht

Het boarden gebeurt in twee rijen. De priority-rij die bestaat uit passagiers die extra betaald hebben en de rij met andere mensen. De priority-rij mag als eerste richting het vliegtuig lopen. Buiten is het nat en guur, waardoor je meteen met één van de nadelen van low budget vliegen te maken krijgt. Geen slurf die je het vliegtuig inloodst, maar gewoon door de koude buitenlucht naar het vliegtuig lopen. Dat kan overigens bij premium luchtvaartmaatschappijen ook weleens gebeuren, bij Ryanair is het vrijwel standaard voor zover ik weet. Bij het vliegtuig aangekomen geen brede verrijdbare trap, maar een smal ijzeren trapje die je naar binnen leidt. Het waarom wordt later duidelijk, want de trap is onderdeel van het vliegtuig. Vlak voordat de deur dichtgaat verdwijnt de trap in de buik van de Boeing 737. Dit zal tijd schelen en waarschijnlijk ook goedkoper zijn, want de luchthaven hoeft geen verrijdbare trap tegen het toestel aan te komen zetten.

Aan boord merk je direct het verschil met een aantal andere luchtvaartmaatschappijen. Bij binnenkomst krijg je een boekje in je handen gedrukt met daarin de drankjes en ‘lekkernijen’ die je later aan boord kunt kopen. Zonder betaling krijg je niets aan boord van een Ryanairvlucht, met uitzondering van een ouderwetse veiligheidsinstructie door de stewardessen. De stoel waarin ik plaats mag nemen is waarschijnlijk de smalste waarin ik ooit gezeten heb. Mogelijk komt het omdat ik op de voorste rij zit en het vliegtuig daar al iets toeloopt. Feit is dat ik me gedurende de relatief korte vlucht toch als een haring in een ton voel. De beenruimte is dankzij deze betaalde stoelen wel prima voor elkaar.

De rest van de vlucht verloopt niet veel anders dan andere vluchten. Het vliegtuig maakt vaart om op te stijgen, gaat daarna op kruissnelheid vliegen om vervolgens na bijna 2,5 uur weer te landen. Tussendoor moeten de riemen een keer vastgedaan worden, gemiddeld één op de zes passagiers gebruikt het toilet een keer en de stewardessen komen soms door de cabine om de inwendige mens tegen betaling te verwennen, wat parfums te verkopen of het vuil op te halen.

Na aankomst

Vlucht FR6444 landt om 19:20 uur in Spanje. Daarna wordt er over de luidsprekers gemeld dat er wéér een Ryanairvlucht op tijd geland is, wat gevolgd wordt door applaus van een deel van de passagiers (echt waar). Na het landen wordt het Ryanairtoestel in de buurt van de terminal geparkeerd. Daarna mogen de passagiers over hetzelfde iele trapje weer naar buiten om vervolgens door de buitenlucht naar de terminal te lopen. Gelukkig is het weer in Sevilla aangenamer, waardoor dit minder erg is dan het wandelingetje in Charleroi.

Ik heb mijn vuurdoop gehad. De eerste keer Ryanair is verlopen zoals verwacht. Ik ben op tijd en efficiënt van België naar Sevilla gebracht. Hulde voor Ryanair.

Tags: , , ,

Delen

Over de redacteur

Halverwege de jaren negentig ben ik begonnen met intensief reizen. Eerst als zakenreiziger, later steeds meer met het doel om over reizen op internet te publiceren. Deze uit de hand gelopen hobby heeft ervoor gezorgd dat ik een redelijk deel van het jaar op pad ben. Inmiddels heb ik ongeveer zestig landen bezocht en schrijf ik op verschillende reis- en bestemmingsgerelateerde websites zoals allesovervakanties.nl

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *